Znajd¼ wiadomo¶ci na wybrany temat
Kolêdowanie ocala³ych. W Z³otoryi przetrwa³a najstarsza tradycja ¶piewacza w Europie
2024-12-20 00:30:09 | Wiara.pl | Religie
WCZE¦NIEJSZE WIADOMO¦CI
Czytania na pi±tek, 20 grudnia 2024
2024-12-20 00:00:10 | Czytania na ka¿dy dzieñ | Religie
Pi±tek III tygodnia adwentu(Iz 7, 10-14)Pan przemówi³ do Achaza tymi s³owami: Pro¶ dla siebie o znak od Pana, Boga twego, czy to g³êboko w Otch³ani, czy to wysoko w górze. Lecz Achaz odpowiedzia³: Nie bêdê prosi³ i nie bêdê wystawia³ Pana na próbê. Wtedy rzek³ Izajasz: S³uchajcie wiêc, domu Dawidowy: Czy¿ ma³o wam naprzykrzaæ siê ludziom, i¿ naprzykrzacie siê tak¿e mojemu Bogu? Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi syna, i nazwie go imieniem Emmanuel, albowiem Bóg z nami.(Iz 7, 10-14)Pan przemówi³ do Achaza tymi s³owami: Pro¶ dla siebie o znak od Pana, Boga twego, czy to g³êboko w Otch³ani, czy to wysoko w górze. Lecz Achaz odpowiedzia³: Nie bêdê prosi³ i nie bêdê wystawia³ Pana na próbê. Wtedy rzek³ Izajasz: S³uchajcie wiêc, domu Dawidowy: Czy¿ ma³o wam naprzykrzaæ siê ludziom, i¿ naprzykrzacie siê tak¿e mojemu Bogu? Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi syna, i nazwie go imieniem Emmanuel, albowiem Bóg z nami.(Iz 7, 10-14)Pan przemówi³ do Achaza tymi s³owami: Pro¶ dla siebie o znak od Pana, Boga twego, czy to g³êboko w Otch³ani, czy to wysoko w górze. Lecz Achaz odpowiedzia³: Nie bêdê prosi³ i nie bêdê wystawia³ Pana na próbê. Wtedy rzek³ Izajasz: S³uchajcie wiêc, domu Dawidowy: Czy¿ ma³o wam naprzykrzaæ siê ludziom, i¿ naprzykrzacie siê tak¿e mojemu Bogu? Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi syna, i nazwie go imieniem Emmanuel, albowiem Bóg z nami.(Ps 24 (23), 1b-2. 3-4b. 5-6)REFREN: Przyb±d¼, o Panie, Ty¶ jest Królem chwa³yDo Pana nale¿y ziemia i wszystko, co j± nape³nia,¶wiat ca³y i jego mieszkañcy.Albowiem On go na morzach osadzi³i utwierdzi³ ponad rzekami.Kto wst±pi na górê Pana,kto stanie w Jego ¶wiêtym miejscu?vCz³owiek r±k nieskalanych i czystego serca,którego dusza nie lgnê³a do marno¶ci.On otrzyma b³ogos³awieñstwo od Panai zap³atê od Boga, swego Zbawcy.Oto pokolenie tych, którzy Go szukaj±,którzy szukaj± oblicza Boga Jakuba.(Ps 24 (23), 1b-2. 3-4b. 5-6)REFREN: Przyb±d¼, o Panie, Ty¶ jest Królem chwa³yDo Pana nale¿y ziemia i wszystko, co j± nape³nia,¶wiat ca³y i jego mieszkañcy.Albowiem On go na morzach osadzi³i utwierdzi³ ponad rzekami.Kto wst±pi na górê Pana,kto stanie w Jego ¶wiêtym miejscu?vCz³owiek r±k nieskalanych i czystego serca,którego dusza nie lgnê³a do marno¶ci.On otrzyma b³ogos³awieñstwo od Panai zap³atê od Boga, swego Zbawcy.Oto pokolenie tych, którzy Go szukaj±,którzy szukaj± oblicza Boga Jakuba.(Ps 24 (23), 1b-2. 3-4b. 5-6)REFREN: Przyb±d¼, o Panie, Ty¶ jest Królem chwa³yDo Pana nale¿y ziemia i wszystko, co j± nape³nia,¶wiat ca³y i jego mieszkañcy.Albowiem On go na morzach osadzi³i utwierdzi³ ponad rzekami.Kto wst±pi na górê Pana,kto stanie w Jego ¶wiêtym miejscu?vCz³owiek r±k nieskalanych i czystego serca,którego dusza nie lgnê³a do marno¶ci.On otrzyma b³ogos³awieñstwo od Panai zap³atê od Boga, swego Zbawcy.Oto pokolenie tych, którzy Go szukaj±,którzy szukaj± oblicza Boga Jakuba.AklamacjaKluczu Dawida, który otwierasz bramy wiecznego królestwa, przyjd¼ i wyprowad¼ z wiêzienia jeñca siedz±cego w ciemno¶ciach.AklamacjaKluczu Dawida, który otwierasz bramy wiecznego królestwa, przyjd¼ i wyprowad¼ z wiêzienia jeñca siedz±cego w ciemno¶ciach.AklamacjaKluczu Dawida, który otwierasz bramy wiecznego królestwa, przyjd¼ i wyprowad¼ z wiêzienia jeñca siedz±cego w ciemno¶ciach.(£k 1, 26-38)Bóg pos³a³ anio³a Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy po¶lubionej mê¿owi, imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy by³o na imiê Maryja. Anio³ wszed³ do Niej i rzek³: B±d¼ pozdrowiona, pe³na ³aski, Pan z Tob±, b³ogos³awiona jeste¶ miêdzy niewiastami. Ona zmiesza³a siê na te s³owa i rozwa¿a³a, co mia³oby znaczyæ to pozdrowienie. Lecz anio³ rzek³ do Niej: Nie bój siê, Maryjo, znalaz³a¶ bowiem ³askê u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imiê Jezus. Bêdzie On wielki i bêdzie nazwany Synem Najwy¿szego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Bêdzie panowa³ nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie bêdzie koñca. Na to Maryja rzek³a do anio³a: Jak¿e siê to stanie, skoro nie znam mê¿a? Anio³ Jej odpowiedzia³: Duch ¦wiêty zst±pi na Ciebie i moc Najwy¿szego os³oni Ciê. Dlatego te¿ ¦wiête, które siê narodzi, bêdzie nazwane Synem Bo¿ym. A oto równie¿ krewna Twoja, El¿bieta, poczê³a w swej staro¶ci syna i jest ju¿ w szóstym miesi±cu ta, która uchodzi za niep³odn±. Dla Boga bowiem nie ma nic niemo¿liwego. Na to rzek³a Maryja: Oto Ja s³u¿ebnica Pañska, niech Mi siê stanie wed³ug twego s³owa! Wtedy odszed³ od Niej anio³.(£k 1, 26-38)Bóg pos³a³ anio³a Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy po¶lubionej mê¿owi, imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy by³o na imiê Maryja. Anio³ wszed³ do Niej i rzek³: B±d¼ pozdrowiona, pe³na ³aski, Pan z Tob±, b³ogos³awiona jeste¶ miêdzy niewiastami. Ona zmiesza³a siê na te s³owa i rozwa¿a³a, co mia³oby znaczyæ to pozdrowienie. Lecz anio³ rzek³ do Niej: Nie bój siê, Maryjo, znalaz³a¶ bowiem ³askê u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imiê Jezus. Bêdzie On wielki i bêdzie nazwany Synem Najwy¿szego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Bêdzie panowa³ nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie bêdzie koñca. Na to Maryja rzek³a do anio³a: Jak¿e siê to stanie, skoro nie znam mê¿a? Anio³ Jej odpowiedzia³: Duch ¦wiêty zst±pi na Ciebie i moc Najwy¿szego os³oni Ciê. Dlatego te¿ ¦wiête, które siê narodzi, bêdzie nazwane Synem Bo¿ym. A oto równie¿ krewna Twoja, El¿bieta, poczê³a w swej staro¶ci syna i jest ju¿ w szóstym miesi±cu ta, która uchodzi za niep³odn±. Dla Boga bowiem nie ma nic niemo¿liwego. Na to rzek³a Maryja: Oto Ja s³u¿ebnica Pañska, niech Mi siê stanie wed³ug twego s³owa! Wtedy odszed³ od Niej anio³.(£k 1, 26-38)Bóg pos³a³ anio³a Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy po¶lubionej mê¿owi, imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy by³o na imiê Maryja. Anio³ wszed³ do Niej i rzek³: B±d¼ pozdrowiona, pe³na ³aski, Pan z Tob±, b³ogos³awiona jeste¶ miêdzy niewiastami. Ona zmiesza³a siê na te s³owa i rozwa¿a³a, co mia³oby znaczyæ to pozdrowienie. Lecz anio³ rzek³ do Niej: Nie bój siê, Maryjo, znalaz³a¶ bowiem ³askê u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imiê Jezus. Bêdzie On wielki i bêdzie nazwany Synem Najwy¿szego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Bêdzie panowa³ nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie bêdzie koñca. Na to Maryja rzek³a do anio³a: Jak¿e siê to stanie, skoro nie znam mê¿a? Anio³ Jej odpowiedzia³: Duch ¦wiêty zst±pi na Ciebie i moc Najwy¿szego os³oni Ciê. Dlatego te¿ ¦wiête, które siê narodzi, bêdzie nazwane Synem Bo¿ym. A oto równie¿ krewna Twoja, El¿bieta, poczê³a w swej staro¶ci syna i jest ju¿ w szóstym miesi±cu ta, która uchodzi za niep³odn±. Dla Boga bowiem nie ma nic niemo¿liwego. Na to rzek³a Maryja: Oto Ja s³u¿ebnica Pañska, niech Mi siê stanie wed³ug twego s³owa! Wtedy odszed³ od Niej anio³.
Rozwa¿anie na pi±tek, 20 grudnia 2024
2024-12-20 00:00:05 | Czytania na ka¿dy dzieñ | Religie
Komentarze do poszczególnych czytañ przygotowane przez Bractwo S³owa Bo¿egoKomentarz do pierwszego czytaniaKluczem do zrozumienia dzisiejszej perykopy z Ksiêgi Izajasza jest postaæ Achaza. By³ on dwunastym królem Judy, a okres jego panowania rozpoczyna siê w roku 734 przed Chr. By³ to bardzo burzliwy czas ekspansji Asyryjczyków. Achaz nie chcia³ przy³±czyæ siê do koalicji z Efraimem i z³o¿y³ trybut Tiglat-Pilesarowi III. U¿y³ w tym celu miêdzy innymi dóbr zgromadzonych w ¶wi±tyni i pa³acu królewskim. Jako poddany króla asyryjskiego z³o¿y³ mu wizytê w Damaszku i zapewni³ o swojej lojalno¶ci. Tam te¿ z³o¿y³ ho³d bogom asyryjskim, a po powrocie przebudowa³ ¶wi±tyniê jerozolimsk± na wzór damasceñskiej. Prorocy wspó³cze¶ni Achazowi, tj. Izajasz, Ozeasz i Micheasz potêpiali jego dzia³alno¶æ, a zw³aszcza praktykowanie zwyczajów kananejskich, tak odra¿aj±cych jak kult na wy¿ynach oraz z³o¿enie w ofierze Molochowi swojego syna.Izajasz potêpia³ postêpowanie Achaza, ale równocze¶nie zachêca³, aby zwróci³ siê do Boga Jedynego z pro¶b± o znak jak ma postêpowaæ. Ten jednak, kieruj±c siê udawan± pobo¿no¶ci±, odrzuci³ tê propozycjê mówi±c: Nie bêdê prosi³, nie bêdê wystawia³ Pana na próbê. W rzeczywisto¶ci by³ to unik, gdy¿ chodzi³o tylko o przyjêcie z wiar± tego, co Bóg proponowa³, a nie o wystawianie Go na próbê. Gdyby jednak zgodzi³ siê na znak od samego Boga, czu³by siê skrêpowany wiar±, któr± nie chcia³ siê wi±zaæ. Odmowa Achaza obna¿a wyra¼nie my¶li i zamiary jego serca. Na tym w³a¶nie polega logika zatwardzia³o¶ci i za¶lepienia.W tym kontek¶cie padaj± s³owa proroctwa Izajasza: Dlatego Pan sam da wam znak: Oto panna pocznie i porodzi syna, i nada mu imiê Emmanuel! Bibli¶ci uwa¿aj±, ¿e tekst ten nie dotyczy bezpo¶rednio syna i nastêpcy Achaza, Ezechiasza, i wskazuj± na imiê Emmanuel, które oznacza Bóg jest z nami. Chrze¶cijanie powo³uj±c siê na Ewangeliê Matusza (Mt 1,23), w której zacytowany zosta³ ten wiersz, uwa¿aj± go za proroctwo mesjañskie dotycz±ce Jezusa.Komentarz do psalmuRefren Psalmu 23: Przyb±d¼, o Panie, Ty¶ jest Królem chwa³y, jest wyrazem têsknoty za Bogiem, Stwórc± ziemi i wszystkiego, co j± nape³nia. Prawdziwie wierz±cy pragn± zobaczyæ oblicze Bo¿e i odpocz±æ w ¶wi±tyni Pana. Psalmista podkre¶la jednak, ¿e do¶wiadcz± tej ³aski tylko ci, którzy maj± nieskalane rêce i czyste serca. Tylko cz³owiek, który nie k³amie i nie przysiêga podstêpnie do¶wiadczy b³ogos³awieñstwa od Pana. Zasada wydaje siê prosta: nie sk³aniaj swojej duszy ku marno¶ciom, a sprawiedliwy Bóg da do¶wiadczyæ swojej obecno¶ci.Jan Klimak, jeden z ojców Ko¶cio³a wschodniego, eremita i mistyk, mnich w klasztorze ¶w. Katarzyny na Synaju, ¶wiêty Ko¶cio³a katolickiego i prawos³awnego, uwa¿any za ojca hezychazmu, interpretuj±c ten Psalm podkre¶la, ¿e g³ównym znakiem wybrañców Bo¿ych jest to, ¿eby wszystkimi si³ami d±¿yli do Pana i nieustannie têsknili za niebiesk± ojczyzn±. Istnienie poszukuj±cych oblicza Boga Jakuba (w. 6) polega na nieustannej modlitwie. Niechaj i dla nas bêdzie to zachêta do adwentowego poszukiwania niebieskiej ¶wi±tyni Pana!Komentarz do EwangeliiIle¿ to razy w ¿yciu s³yszeli¶my te s³owa z Ewangelii wg. £ukasza i w zasadzie ju¿ nic nie powinno nas zaskoczyæ, prawda? Mo¿e powinno zwróciæ nasz± uwagê to, ¿e Maryja jak siê wydaje - nie przestraszy³a siê anio³a, ale zmiesza³a siê na te s³owa i rozwa¿a³a, co mia³oby znaczyæ to pozdrowienie? Mo¿e to, ¿e to Ona ma nadaæ imiê swojemu Synowi? Mo¿e po s³owach: a Jego królestwo nie bêdzie mia³o koñca pomy¶la³a o ziemskim królestwie? A mo¿e zastanawia³a siê, kim jest Duch ¦wiêty? Zwiastowanie by³o tak intensywnym prze¿yciem, ¿e w Maryja mog³a mieæ jeszcze przys³owiowe tysi±ce pytañ i w±tpliwo¶ci. Wydaje siê, ¿e pewne uspokojenie nastêpuje po wiadomo¶æ o ci±¿y jej krewnej El¿biety. Czy Maryja w takiej sytuacji wypowiedzia³a swoje fiat: Oto Ja s³u¿ebnica Pañska, niech Mi siê stanie wed³ug twego s³owa! w pe³ni ¶wiadomie? Patrz±c na dalsze relacje ewangelistów wydaje siê, ¿e tak!Warto pozostawaæ dalej otwartym na zaskakuj±ce my¶li o tym tek¶cie, poniewa¿ jest on bardzo inspiruj±cy. W zasadzie jego fragmenty powracaj± codziennie do modl±cych siê Ró¿añcem, odmawiaj±cych Anio³ Pañski czy Zdrowa¶ Mario. I tak Ave Maria sk³ada siê z trzech czê¶ci: pozdrowienia Maryi przez Anio³a, powitania Maryi przez El¿bietê oraz pó¼niej dodanego tekstu ¦wiêta Maryjo. Co ciekawe, dwie pierwsze biblijne czê¶ci zosta³y oko³o VII wieku najpierw po³±czone w formie antyfony na Offertorium, a z liturgii przejê³a je pobo¿no¶æ chrze¶cijañska, jako modlitwê. Trzeci± czê¶æ, najpierw ¦wiêta Maryjo módl siê za nami grzesznymi w XIII wieku dodali kartuzi, a ostatni fragment dodano dopiero w XIV wieku, kiedy w Europie panowa³a d¿uma. W s³owach modlitwy pozosta³ ¶lad grozy tamtych dni: teraz i w godzinê ¶mierci naszej. Katechizm rzymski z 1525 r. podaje ju¿ ca³± modlitwê, a obecn± wersjê ustali³ papie¿ Pius V, który nakaza³ w 1568 roku w brewiarzu rzymskim odmawianie Zdrowa¶ Maryjo po modlitwie Ojcze nasz. Komentarze zosta³y przygotowany przez Andrzeja Kosiñskiego
Najnowsze z tej kategorii | Wszystkie wiadomo¶ci | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|